Garantie & klachten
Fabrieksgarantie en wettelijke garantie
Wij doen er alles aan om te zorgen dat we een goed product verkopen. Mocht er toch sprake zijn van een gebrek aan een fiets, dan kan er mogelijk aanspraak gemaakt worden op garantie: fabrieks- dan wel wettelijk. We volgen hierin de richtlijnen per fabrikant.
Bij de aankoop van een (elektrische) fiets, een speed-pedelec of (elektrische) transportfiets is volledige fabrieksgarantie van toepassing. De precieze voorwaarden kunnen per merk of fabrikant verschillen. Daarnaast geldt dat het van belang is dat de fiets goed onderhouden wordt en de eerste servicebeurt op tijd wordt uitgevoerd.
Daarnaast geldt er ook wettelijke garantie: het conformiteitsbeginsel. Dat wil zeggen dat een product moet voldoen aan wat je als consument redelijkerwijs van het product mag verwachten: dit staat in de wet vastgelegd.
Uitzonderingen op garantie kunnen de volgende zijn:
Waterschade aan accu en display
Schade aan onderdelen die gevoelig zijn (zoals banden, fietsketting, tandwielen, remblokken, kabels)
Val- en stootschade
Mocht je van mening zijn dat er sprake is van garantie, dan is het zaak ons hiervan zo snel mogelijk schriftelijk (per e-mail) op de hoogte te stellen. Nader onderzoek kan door een van onze monteurs gedaan worden, om vast te stellen wat de oorzaak van het gebrek is.
Houd er rekening mee dat er extra onderzoekskosten gerekend kunnen worden wanneer blijkt dat het toch niet om een garantiegeval gaat. De onderzoekskosten hangen af van de tijd die we hebben besteed aan het onderzoek.
Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR-platform van de Europese Commissie. Dit ODR-platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr. Wanneer je klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het je vrij om jouw klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.